Napoleon, czarownice i róża. Poznaj fordońskie legendy

Fordon na co dzień wraz z XV Liceum Ogólnokształcącym w Bydgoszczy realizuje wyjątkowy, wspólny projekt – „Napoleon, czarownice i róża. Poznaj fordońskie legendy

Pomysł na projekt


Projekt „Napoleon, czarownice i róża” ma na celu popularyzację historii Fordonu i lokalnej tożsamości, zwłaszcza wśród młodzieży. Pomysłodawcą projektu są osoby prowadzące fanpage Fordon na co dzień – budującego wirtualnie społeczność Fordonu i pozytywny wizerunek tej części miasta.
Przyczynkiem do jego powstania jest publikacja „Fordońskie legendy i przypowieści”, autorstwa Henryka Wilka – zmarłego w 2021 roku pedagoga i badacza historii Fordonu. W zbiorze znajdziemy szereg opowieści, związanych z początkami Wyszogrodu i Fordonu, jak i również jego dalszej historii. Legendy przekazują wiele historycznych faktów z dziejów Fordonu: charakteru dodaje im tak lubiane przez wszystkich – a szczególnie młodych ludzi – elementy fantazji i tajemnicy.

Cel projektu

Chcemy przedstawić w nowoczesny, przystępny sposób historię Fordonu. Zrealizujemy serię krótkich filmów, które zostaną opublikowane na profilach społecznościowych partnerów projektu: Fordon na co dzień, XV LO, Kino Jeremi czy Hangar Kultury
Odtworzenia legend przed kamerą dokonają uczniowie XV Liceum Ogólnokształcącego z klas humanistyczno-teatralnych, ale nie tylko. W ramach prac odbędą się warsztaty z udziałem ekspertów, na których zostaną przygotowane scenariusze inscenizacji. Ważne będą nie tylko elementy historyczne zawarte w legendach, ale również współczesny kontekst miejsc, m.in. zmiany na Rynku w Starym Fordonie, obecne otoczenie Góry Szybowników czy Dębu Napoleona.

Efekt projektu

Dzięki naszym krótkim filmom każdy dowie się, dlaczego dąb na Tatrzańskim zwą Dębem Napoleona, skąd wywodzą się nazwy Mariampol czy Pałcz czy skąd wedle legendy w herbie Fordonu wzięła się róża. Uczniowie zyskają także bezcenne doświadczenie i poszerzenie umiejętności, nabywanych w toku nauczania na profilu humanistyczno-teatralnym, takich jak pisanie i adaptacja scenariusza czy realizacja materiałów wideo. By stworzyć niezwykły klimat odtwarzanej epoki, w nagraniach zostaną wykorzystane kostiumy czy rekwizyty.
Wideo zostanie zrealizowane w dwóch wersjach: dłuższej na Facebooka i YouTube i krótszej na Tik Tok czy Instagram. Wszystko po to, by treści będące owocem współpracy trafiły do szerokiej grupy odbiorców, zwłaszcza tych najmłodszych. Naszym obowiązkiem jest przekazanie historii Fordonu kolejnym pokoleniom, by budować silną tożsamość tego wyjątkowego miejsca.

Wykonawcy

W realizacji projektu pomagają partnerzy – za realizację i montaż video odpowiada doświadczona ekipa z Fundacji Sztukateria, która ma na koncie tworzenie wielu. Za oprawę graficzną odpowiada pochodząca z Fordonu Emilia Wesołowska: autorka projektu identyfikacji wizualnej dla Fordonu i logotypu Fordon na co dzień. Dokumentacją fotograficzną zajmie się inna fordonianka: Alicja Chrobak – absolwentka Zespołu Szkół Chemicznych, studentka Politechniki Bydgoskiej. Jej zdjęcia przedstawiające fordońskie wydarzenia i krajobrazy cieszą się sporą popularnością w mediach społecznościowych.

Finał


Efekty naszych działań zaprezentujemy w listopadzie. Będzie to jeden z elementów świętowania 10.urodzin Fordon na co dzień i 35 lat funkcjonowania szkoły, będącej obecnie XV LO, ale też od kilku lat ponownie SP 44, ale też 50. rocznicy przyłączenia Fordonu do Bydgoszczy czy 40. lat od zasiedlenia pierwszych bloków w Nowym Fordonie.

——————————————————————

Zadanie dofinansowano ze środków Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy w ramach programu „Kooperacje – Fordon 2022”